środa, 18 czerwca 2014

Rekuperacja czy Wentylacja Tradycyjna Grawitacyjna?

Miałem ostatnio zapytanie odnośnie wentylacji w budynku.Zdecydowanie jestem tutaj po stronie rekuperacji.
Jestem zwolennikiem nowych technologi a zastosowanie jak i działanie rekuperatora nie jest dla mnie obce.Na kilku budowach które wykonywałem ,system wywiewno -  nawiewny czyli tak zwana mechaniczna wentylacja z kontrolą przepływu powietrza do pomieszczenia , była zastosowana i sprawdza się bardzo dobrze.O co tu chodzi z tą rekuperacją? A więc przy tradycyjnej wentylacji grawitacyjnej ile ciepła będzie chciało wylecieć kanałem wentylacyjnym ,tyle wyleci ,natomiast zimne powietrze ,które napływa trzeba ogrzać i już mamy prosty przykład ,jakie powstają straty w ogrzewaniu budynku.Przy zastosowaniu Rekuperatora ograniczamy straty do 30%. 
Rekuperator to dwa wentylatory – wywiewny i nawiewny – oraz wymiennik ciepła, w którym powietrze dopływające do wnętrza domu ogrzewa się od cieplejszego powietrza wywiewanego. Są w nim montowane także filtry zatrzymujące zanieczyszczenia – czystsze powietrze w domu to dodatkowa korzyść z jego zastosowania. Poza tym dzięki systemowi rekuperacji ,kontrolowana jest też wilgotność powietrza w pomieszczeniach.
Najlepiej system ten stosować w nowo budowanych budynkach,gdyż wiąże się to z zastosowaniem wielu rur a w przypadku już wykończonego domu,koszty te musiały by wzrosnąć.
Tak że uważam że wydatek na zakup rekuperatora na pewno nam się zwróci.Komfort w mieszkaniach i ciągle mamy kontrolowane świeże powietrze. 




Biorąc pod uwagę koszt wybudowania komina w nowo budowanym domu ,wcale nie jest taki tani.System Schiedla lub Presto to wydatek rzędu 2000 - 3000 tysięcy w zależności od ilości kanałów i ilości kominów w budynku.Do tego jeszcze kominki wentylacyjne ,które muszą być zastosowane przy wentylacji grawitacyjnej,nawiewniki higrosterowane, montowane w oknach też dobrze jakby były.Razem do sumy daje nam to jakąś kwotę.Oczywiście że musimy mieć komin spalinowy,ale w przypadku zastosowania Rekuperatora koszt tych kominów znacznie nam się zmniejsza.W krajach skandynawskich w 90% nowych domów instalowany jest system Rekuperacji.Na naszym rynku jest już coraz częściej stosowany ale i tak jeszcze zbyt rzadko. Większość instalatorów czy tez budowlańców z braku wiedzy na ten temat,wręcz odradza inwestorom to rozwiązanie.Nic bardziej mylnego.Projektanci też powinni na etapie tworzenia projektu,sugerować to rozwiązanie,jednak w większości przypadków projektuje się tradycyjną wentylację.

19 komentarzy:

  1. Ja również jestem zwolennikiem wentylacji mechanicznej. Według mnie to rozwiązanie ma wiele zalet m.in. zapewnia stałą wentylację powietrza we wszystkich pomieszczeniach (niezależnie od warunków pogodowych), a poza tym wentylacja mechaniczna dodatkowo filtruje powietrze z różnego rodzaju zanieczyszczeń i pyłków - właśnie dlatego zdecydowałem się na nią w moim domu.

    OdpowiedzUsuń
  2. lepsza ta bezpłatna

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z Tobą i z Twoim wpisem. Tradycyjna wentylacja grawitacyjna może i jest bezpłatna, ale nie jest tak efektywna jak rekuperacja. Odzyski ciepła pozwalają na znaczące oszczędności w ogrzewaniu, a poza tym - rekuperacja zapewnia stałą wentylację powietrza niezależnie od warunków pogodowych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Coraz więcej osób stawia na rekuperacje. Jest to troszkę kosztowna rzecz, jednak według mnie opłacalna. Opcji na jej montaż jest kilka i tu też trzeba wybrać odpowiednią.

    OdpowiedzUsuń
  5. Rekuperacja to świetna rzecz. Nie jest to też aż tak bardzo drogie rozwiązanie, na pewno z biegiem lat to może wam się zwrócić

    OdpowiedzUsuń
  6. Budując dom bardzo łatwo wydać sporo pieniędzy. Trzeba wszystko sobie dobrze przekalkulować żeby nie popłynąć, ale też żeby być zadowolonym z inwestycji.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak dla mnie rekuperacja zdecydowanie wygrywa w tym zestawieniu. U mnie rekuperacją zajęła się firma https://instaltechnik.pl/ z Wrocławia. Bardzo sprawnie i fachowo podeszli do tematu. Solidna firma godna polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. I jedna i druga metoda jest bardzo dobra, ale jeżeli za oknem panuje smog i mamy mieć złe powietrze to należy coś z tym zrobić. W takim wypadku niezastąpione są oczyszczacze powietrza zdrovi.pl dzięki którym możemy mieć idealnie czyste powietrze w naszym domu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie rozwiązanie, nad którym warto się zastanowić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dużo pomocnych informacji można tutaj znaleźć

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak najbardziej takie rozwiązania są bardzo ważne i ja także na ten moment zastanawiam się nad klimatyzacją. Jak już widziałam w ofercie firmy https://klimatyzacja-poznan.pl/ to myślę, że taka opcja dla mnie będzie właściwa.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiedzieliście, że system rekuperacji może zostać wyposażony w nawilżacz kanałowy NUBO®? Energooszczędny, higieniczny, w 100% automatyczny i bezgłośny.
    Zwiększa on wilgotność powietrza nawiewanego, dzięki czemu zimą powietrze utrzymuje żądany poziom wilgotności o każdej porze roku! Brzmi świetnie, prawda?

    OdpowiedzUsuń