środa, 3 czerwca 2015

Instalacja Elektryczna .

Jak  powinna być wykonana instalacja elektryczna aby zapewniała bezpieczeństwo dla użytkowników i podpiętych odbiorników?Zapewne jest to zadanie dla wykwalifikowanego elektryka, ale dobrze abyśmy jako laicy posiadali choćby teoretyczną wiedzę.W nowych budynkach a przynajmniej w większości,projekt instalacji elektrycznej jest zawarty i zaakceptowany przez odpowiedniego projektanta czy też inspektora budowy,w projekcie budowlanym.Jeżeli jest to nowo budowana instalacja elektryczna w nowym budynku.A co w przypadku modernizacji lub wymiany instalacji elektrycznej przykładowo w mieszkaniu spółdzielczym?A więc musimy przygotować projekt takiej instalacji,posiadać zgodę od spółdzielni na modernizację instalacji elektrycznej,warunki.(to w przypadku mieszkania spółdzielczego w blokach)Dopiero po uzyskaniu takich dokumentów,możemy przystąpić do pracy.Osoba która będzie nam to wykonywać ,musi mieć odpowiednie uprawnienia elektryczne,które muszą być aktualne. W obu przypadkach bardzo istotną rzeczą są warunki techniczne,w których zawarte są wszystkie informacje techniczne,odnośnie wykonywanej instalacji.Nie będziemy się tutaj
wtajemniczać w rodzaj sieci,jaki jest w przypadku naszych instalacji to raczej rola uprawnionego elektryka ,ale warto wiedzieć że spotykamy sieci w układzie TN-C,TN-
S,TN-C-S.Dla nas istotną rzeczą, jest aby taka instalacja spełniała swoje zadanie.Na chwilę obecną rozróżniamy dwa rodzaje wykonywanej instalacji,tak zwana potocznie bez puszkowa to znaczy bez puszek rozgałęźnych, zakładanych pod sufitem i i z puszkami rozgałęźnymi.Coraz częściej elektrycy stosują metodę łączenia wszystkich instalacji w głębokich puszkach pod przełącznikami czy też gniazdami elektrycznymi.Jak twierdzą co niektórzy ma to swoje dobre i złe strony.Te dobre to takie że z uwagi braku puszki rozgałęźnej ,nie robimy sobie dodatkowych upiększeń na ścianach,w postaci dekielków,natomiast te złe to to że w przypadku awarii mamy więcej pracy w poszukiwaniu usterki,gdyż puszka rozgałęźna połączeniowa miała dokładne zadanie, jedna odpowiadała tylko za oświetlenie a druga za gniazda.Moim zdaniem przy obecnej nowoczesnej instalacji ,dla mądrego elektryka nie ma problemu ze znalezieniem usterki.Oczywiście o ile instalacja jest zrobiona prawidłowo.Do tego celu aby była zrobiona czytelnie służą skrzynki pod aparaty,w których są one montowane.
Podstawową rzeczą jest dobranie odpowiednich przekrojów przewodów.Wszystko określa projekt i przepisy.W przypadku oświetlenia jest to przekrój 1,5 mm2 a w przypadku gniazd elektrycznych 2,5 mm2.W przypadku połączenia skrzynki z urządzeniem pomiarowym którym jest licznik 4mm2. Natomiast podłączenie licznika z przyłączem 10mm2.
Skrzynka elektryczna powinna być wyposażona w w wyłącznik główny jako pierwszy aparat elektryczny,kontrolki fazy w zależności jaka mamy instalację ,1 kontrolkę w przypadku jednofazowej i 3 kontrolki  w przypadku 3 fazowej instalacji.Następnym bardzo ważnym aparatem w rozdzielnicy są wyłączniki różnicowoprądowe. Wyróżniamy jednofazowe i trójfazowe. Urządzenie, które rozłącza obwód, gdy wykryje, że prąd elektryczny wypływający z obwodu nie jest równy prądowi wpływającemu. Służące do ochrony ludzi przed porażeniem prądem elektrycznym, przy dotyku pośrednim, jak i bezpośrednim, ogranicza także skutki uszkodzenia urządzeń, w tym wywołanie pożaru.Inwestycja dość kosztowna w przypadku większej ilości wyłączników różnicowoprądowych w rozdzielnicy,ale dobrze jest zabezpieczyć osobno dla gniazd w łazience,osobno dla pralki ,osobno dla gniazd w kuchni ,osobny obwód dla kuchni elektrycznej,W przypadku zastosowania kilku wyłączników różnicowoprądowych dla poszczególnych obwodów,mamy mamy przejrzystość w rozdzielni i nie ograniczamy się do braku energii elektrycznej w przypadku awarii w całym domu lub mieszkaniu.Następnymi aparatami są wyłączniki nadmiarowo prądowe potocznie nazywane ESKĄ .Mają one za zadanie przerwanie ciągłości obwodu,gdy prąd płynący w tym obwodzie ,przekroczy wartość bezpieczna dla tego obwodu. Wyłączniki te przeznaczone są do sterowania i zabezpieczeń przed skutkami przetężeń (przeciążeń i zwarć) obwodów odbiorczych instalacji oraz urządzeń elektrycznych w gospodarstwach domowych.I tak w przypadku gniazd elektrycznych stosujemy najczęściej 16A w przypadku instalacji oświetlenia 10 A ,w przypadku kuchni elektrycznej nawet 20A.Te aparaty które podałem są podstawowymi w rozdzielni elektrycznej,Estetycznie i przemyślanie wykonana instalacja elektryczna i rozdzielnia daje nam gwarancję bezpieczeństwa i wygodnej eksploatacji.

Wyłącznik różnicowoprądowy jednofazowy               Wyłączni różnicowoprądowy 3 fazowy 

43 komentarze:

  1. Podajesz wiele podstawowych informacji, które na pewno przydadzą się laikom.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jednym z najważniejszych elementów każdej instalacji elektrycznej jest licznik energii elektrycznej, z pomocą którego możemysię dowiedzieć o tym, ile jej zużyliśmy... Sklepów zajmujących się ich sprzedażą nie brakuje. Ten: https://interblue.pl/liczniki-energii-elektrycznej,c,45/ jest jednym z nich.

    OdpowiedzUsuń
  3. Montaż takiej instalacji powinno się powierzyć profesjonalnemu elektrykowi...

    OdpowiedzUsuń
  4. No ja się niestety nie znam na kładzeniu instalacji elektrycznej, ale zakładam że takie prace muszą być wykonane na pewno solidnie. W moim przypadku praca wiązała się z podpisaniem umowy z dostawcą https://poprostuenergia.pl/ dzięki któremu bez najmniejszego problemu mam teraz niższe rachunki za prąd.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo inspirujący artykuł. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  6. Oczywiście wykonanie samej instalacji elektrycznej jest bardzo ważnym elementem i moim zdaniem musimy to zrobić bardzo dobrze. Jak czytałem w https://poprostuenergia.pl/awarie-pradu-gdzie-zglosic-awarie-pradu-w-naszym-domu/ to tak się składa, że niestety ale wiele osób nie bardzo wie gdzie ma zgłaszać ewentualne awarie prądu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na pewno sama instalacja elektryczna jest ważna, aby ją położyć i ja jestem zdania, że jeśli już ją robimy od podstaw to niech będzie zrobiona dobrze. Ja teraz jestem na etapie zakładania paneli fotowoltaicznych od https://olsztynskieokna.eu/ i jestem zdania, że taki wybór był bardzo trafny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak najbardziej instalacja elektryczna jest bardzo ważnym aspektem i tym bardziej jeśli sami budujemy dom. Dlatego ja właśnie jestem zdania, że od razu warto jest zainwestować w instalację fotowoltaiczną. Moim zdaniem świetnie ją wykonują http://inovativ.pl/ i ja z ich usług jestem bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy jesteśmy na etapie budowy naszego domu to jak najbardziej warto jest zadbać o to, aby cała instalacja elektryczna była dobrze wykonana. Jak ja również czytałam na stronie https://www.ebrodnica.pl/aktualnosci/porady-dla-czytelnikow/12314-instalacja-fo%20towoltaiczna-5-powodow-dla-ktorych-warto-zainwestowac-w-panele-sloneczne.html to w sumie fotowoltaika jest także bardzo fajnym rozwiązaniem. Ja bardzo chcę ją mieć u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnym pomysłem jest również skorzystanie z możliwości założenia fotowoltaiki. Tym bardziej, że również z tych rozwiązań mogą korzystać całe spółdzielnie. Problematyka ta została opisana w https://magazynfakty.pl/fotowoltaika-dla-spoldzielni-mieszkaniowych-czy-warto/ i jestem zdania, że warto jest o niej wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę jeszcze przyznać, że kilka dni temu trafiłam na bardzo interesujący artykuł. Jest to mianowicie https://katowicelove.pl/20200921350497/pomiary-elektryczne-jak-sprawdzic-bezpieczenstwo-instalacji-w-naszym-domu i opisano w nim fakt, jak należy sprawdzać instalację elektryczną, aby mieszkało nam się bezpiecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Samodzielnie na pewno nic bym przy takiej instalacji nie robił, gdyż wiem, że się na tych sprawach nie znam. Moim zdaniem warto w takiej sytuacji skontaktować się z elektrykiem http://anluks.pl/ i lepiej niech odpowiedniej klasy fachowiec się tym zajmie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Faktycznie sama instalacja elektryczna to jest ważna sprawa i ja od razu zdecydowałem się na montaż fotowoltaiki u siebie na dachu. Jestem przekonany, ze to co napisano o audycie takiej instalacji w http://portalenergia.pl/wiadomosci/biezace/jak-zrobic-audyt-instalacji-fotowoltaicznej,1827 na pewno się każdemu przyda.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja również już na takim etapie postarałam się o to, aby mieć przygotowaną fotowoltaikę z której oczywiście jestem bardzo zadowolona. Po przeczytaniu wpisu http://www.digest.com.pl/jak-zrobic-audyt-instalacji-fotowoltaicznej wiem także jak zrobić i na czym polega audyt takiej instalacji fotowoltaicznej.

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie całą instalację wykonał znajomy elektryk i jestem bardzo zadowolony

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że na takich etapach jak najbardziej warto jest zastanowić się od razu nad montażem fotowoltaiki.Ja jestem przekonana, że każdemu przyda się wiedza z https://tojadom.pl/ile-czasu-zajmuje-montaz-paneli-fotowoltaicznych/ gdzie napisano ile taki montaż trwa czasu.

    OdpowiedzUsuń
  17. Sama instalacja elektryczna przede wszystkim musi być zawsze bezpieczna i dobrze rozplanowana. Dlatego ja od samego początku do tych prac wziąłem dobrego elektryka z https://wzu-energpol.pl/ i jestem przekonany, że to był bardzo dobry pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  18. W sumie sama instalacja elektryczna jest jedną z ważniejszych kwestii i ja jestem zdania, że najlepiej jeśli zrobią ją fachowcy. Właśnie dlatego ja od razu wezwałem elektryka z firmy https://pj-elektryk.pl/ aby te wszystkie prace wykonał.

    OdpowiedzUsuń
  19. W sumie czasami faktycznie należy wykonać jakieś prace z instalacją elektryczną, ale ja staram się samodzielnie do tego nie zabierać. Muszę przyznać, że doskonałą sprawą jest za każdym razem wezwanie elektryka https://elektrycy.warszawa.pl/ dla którego te prace to żaden problem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Instalacja elektryczna w domu to podstawa, dlatego warto zlecić jej wykonanie doświadczonym fachowcom.
    https://anper.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Tak naprawdę ja się na samych kwestiach elektryczności nie znam więc również ciężko jest mi cokolwiek na ten temat powiedzieć. Do wszelkich prac związanych z prądem zawsze dzwonię po elektryka https://www.warszawa-elektryk.pl/ który zna się doskonale na tych pracach.

    OdpowiedzUsuń
  22. Dużo przydatnych informacji, ciekawy wpis

    OdpowiedzUsuń
  23. Myślę, że także dość dobrym wyborem jest oferta od elektryka https://elektryk-wroclaw.pl/oferta/ który akurat doskonale się zna na tego typu pracach. Jeśli zależy nam na fachowej usłudze wykonania instalacji elektrycznej to myślę, że warto jest się z nim skontaktować.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wszystkie informacje jak najbardziej pomocne

    OdpowiedzUsuń
  25. Super wpis! Same pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  26. Wszystkim osobom zainteresowanym tematem polecam sprawdzić stronę https://www.electris.pl/ , na której znajdziecie ofertę producenta wyrobów z metali niezależnych. Jeżeli jestescie zainteresowani ich ofertą, to wszelkie informacje o ofercie oraz kontakt znajdziecie na stronie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Super tekst! Czekamy na więcej. A Ty chcesz mieć panele słoneczne u siebie? - MIST – nic dodać, nic ująć.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ogólnie wszelkie kwestie związane z elektrycznością są bardzo ważne i muszę dodać, że jak najbardziej tego typu sprawy są bardzo ważne. Jestem także zdania, że właśnie dlatego warto jest korzystać z usług http://www.elektryk.i-wroclaw.pl/ i ja właśnie tak robię.

    OdpowiedzUsuń
  29. Sama elektryka jest niezwykle ważna i uważam, że właśnie do takich prac za każdym razem dobrze jest wezwać zaufanego specjalistę. Muszę przyznać, że ja w takich momentach zawsze korzystam z usług elektryka http://anluks.pl/ i jest to na pewno bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  30. Sama elektryka jest faktycznie bardzo ważna i ja jeszcze chcę powiedzieć, że bardzo istotne jest to aby takie prace zlecać zaufanym specjalistom. Od siebie polecam na pewno elektryka http://www.elektryk-krakow.pl/ który u mnie już całkiem sporo prac robił.

    OdpowiedzUsuń
  31. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć jak sama instalacja elektryczna jest ważna ale ja chcę jeszcze dodać, że również bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć także komu zlecić wykonanie pomiarów elektrycznych. Dziś już wiem, że na pewno firma https://pomiary-szczecin.pl/ takimi rzeczami się zajmuje.

    OdpowiedzUsuń
  32. Warto wybierać akcesoria i produkty elektrotechniczne wysokiej jakości które spełnią swoje zadanie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa sieć elektryczna w Twoim domu? Na stronie https://elektryk-wroclaw.pl/ możesz dowiedzieć się więcej na ten temat oraz o usługach, które oferują nasi doświadczeni elektrycy.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ciekawy i bardzo pomocny wpis

    OdpowiedzUsuń
  35. W sytuacjach, gdy potrzebujemy pilnej pomocy elektryka, warto mieć pod ręką kontakt do sprawdzonego specjalisty. Osobiście polecam https://elektryk.i-lodz.pl/, gdzie doświadczenie łączy się z profesjonalnym podejściem do każdego zadania. Od momentu zgłoszenia, przez cały proces diagnozowania problemu, aż po jego rozwiązanie, obsługa klienta stoi na najwyższym poziomie. Dzięki ich pracy, wszelkie problemy elektryczne w moim domu zostały szybko i skutecznie usunięte. To, co wyróżnia ich usługi, to transparentność kosztów i terminowość, co w dzisiejszych czasach jest nieocenione.

    OdpowiedzUsuń